Start   Artikelen   Rehabilitatie-Centrum   Video's   Grote-Verzoendag 

 Contact 
 Landkaarten   Russische-Liederen   Sponsor 

“Hoe is het in “Gods Huis van Genade?”

Met GODS diploma op zak

Van 6 tot 16 juli ben ik met mijn reismaatje Lenie Kooi weer in Rusland geweest. Met als doel: Gevangenen bemoedigen met de Liefde Van JEZUS! Voor ons is het niet belangrijk of ze vrij, gevangen, gezond of ziek zijn. We hebben ze opgezocht in het Armenhuis en hebben tien dagen in hun midden gewoond. Gods Huis van Genade in het dorp Majskii, dat intussen in heel Rusland bekend is, heeft op
9 juli het 10-jarig bestaan gevierd. Lenie had slingers en ballonnen meegenomen. Het was een vrolijk en soms acrobatisch gebeuren om die binnen en buiten op te hangen.

We konden feest vieren met dank aan Nederlanders die speciaal voor het feest een bijdrage hebben gegeven. De mensen in de keuken waren letterlijk 24 uur bezig om alle gasten een Feestmaal met producten uit de eigen tuin en de kassen voor te zetten.

De zaal was overvol met dankbare ex-gevangenen. De mooiste les die
ik dit keer geleerd heb, is dat vastzitten voor hen gezien wordt als een opleiding van GOD. De mannen en vrouwen die jaren vastgezeten hebben en daar tot overgave aan Jezus gekomen zijn, zijn daarna gediplomeerd om een ander tot volgeling van Hem te maken.
Zij weten wat het is om eenzaam, ziek, hongerig en naakt te zijn.
Na hun bekering, vrijlating en hun tijd in Gods Huis van Genade kijken ze ANDERS naar mensen.
Ze weten hoe een bedelaar, moordenaar, dakloze of dief zich voelt.
Ze kunnen niet meer een andere kant opkijken, want juist zij hebben GODS diploma op zak om hen te helpen en van de vergeving in Jezus’ bloed aan het kruis te vertellen. Halleluja, juist bekeerde ex-gevangenen bezoeken de kampen.

Gods Huis van Genade zat de 9de juli vol met deze mensen. Ik kon naar die vurige sprekers kijken en denken: “Heb jij gevangen gezeten? Wat verandert een mens als hij zich overgeeft aan GOD!”. Helaas mogen tegenwoordig alleen Russisch Orthodoxe gelovigen de gevangenkampen bezoeken. In de gevangenkampen wordt vaak een gebedskamer gebouwd met iconen aan de muur. Een priester heeft daar de leiding. De gevangenisdeur gaat voor andere christenen dicht. Zij houden hun hart vast. Gaan we terug naar af?

Geweldig: in de koeienstal, op de weilanden, in de sauna, in de kassen en op de moestuinen is het Hollands netjes “ We zijn ook een stukje Holland in Rusland”, zegt Nikolaj bij dit verdiende compliment. Nikolajs wens is om nog een grote kas te bouwen, nu met echt glas. Ik heb de discipline gezien waarmee de mannen zaaien, verzorgen en oogsten. Het resultaat is in één woord FANTASTISCH. Daarom voel ik me vrij om een gift hiervoor te vragen: Stichting Diaconale Initiatieven Woerden.

Hartelijke groeten,
Atie de Koning-Bos